Muutos ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon

24.5.2022

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto jatkuu - reunaehdot muuttuvat kesän ajaksi

Tehyn ja SuPerin julistama ylityö- ja vuoronvaihtokielto kunta-alalle jatkuu. Tehyn hallitus teki kuitenkin tänään työtaistelutoimeen muutoksen 1.6.– 31.8.2022väliselle ajalle. Tehyläiset voivat kesällä halutessaan tehdä ylityötä ja vaihtaa vuoroa, mutta työnantaja ei voi millään tavalla niihin määrätä. Eli on täysin tehyläisen itse päätettävissä, haluaako vaihtaa vuoroa tai tehdä ylitöitä.

Ylityö- ja vuoronvaihtoa koskeva muutos on tehty, koska sopimukseton tila jatkuu todennäköisesti pitkään KT:n, JUKOn ja JAUn neuvottelujen kariutumisen takia. Tehy haluaa tällä päätöksellä helpottaa jäsentemme toimeentuloa kesäkuukausina. Emme myöskään halua omalla työtaistelullamme tukea muiden järjestöjen pyrkimystä hyötyä hoitajien tilanteesta. Suomessa on alati paheneva pula hoitajista niin sote- kuin vaka-aloillakin. Palkkaohjelma, joka olisi täsmälleen sama kaikille aloille, ei ratkaise hoitajapulaa.

Työtaistelutoimilla tavoitellaan aina mahdollisimman hyvää painostusvoimaa parhaan mahdollisen neuvottelutuloksen saamiseksi omille jäsenille. Samalla toteutustavan tulee olla sellainen, että jäsenille aiheutuu toimista mahdollisimman vähän haittaa tai menetyksiä. Tällä linjauksella halutaan helpottaa jäsentemme toimeentuloa kesäkuukausina. Jatkamme valtuuston päätöksen mukaisesti joukkoirtisanoutumisen valmistelua ja sen ajankohdasta päätetään myöhemmin.

Tämä neuvottelukierros ja hoitajapulan ratkaiseminen vie nyt vähän enemmän aikaa ja vaatii meiltä enemmän voimia, mutta yhdessä viemme tämän maaliin!