Tehyn lakko laajenee: tule mukaan jäseniltaan 25.3 verkossa

17.3.2022

Tehyn lakko laajenee

Tämä jäsenkirje on lähetetty lakon kohdeorganisaatioissa työskenteleville jäsenille Tehyn jäsenrekisterissä olevien työnantajatietojen perusteella.

Tänään 17.3.2022 klo 10.00 Tehy on jättänyt uuden lakkovaroituksen, jolla aiemmin ilmoitettujen kohteiden lisäksi mukaan tulee seitsemän sairaanhoitopiiriä lisää. 14 vuorokauden lakko koskee seuraavia työpaikkoja:

• Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon sairaanhoitopiiri
  • Etelä-Pohjanmaan Sairaanhoitopiiri
  • Helsinki-Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS)
  • Keski-Suomen sairaanhoitopiiri (KSSHP) (lukuun ottamatta Keski-Suomen Seututerveyskeskus)
  • Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen sairaanhoitopiiri
  • Lapin Sairaanhoitopiiri
  • Pirkanmaan sairaanhoitopiiri (PSHP)
  • Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä (Siun Sote)
  • Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri (PPSHP)
  • Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri (PSSHP) (lukuun ottamatta Kysteri liikelaitos)
  • Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä
  • Satakunnan Sairaanhoitopiiri
  • Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri (VSSHP)

Lisäksi lakon piiriin kuuluvat seuraavat osakeyhtiöt ja osuuskunnat:

• Docta Oy
  • Järvi-Suomen Terveys Oy
  • Kaiku24 Oy
  • Pohjois-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon osuuskunta
  • TERVIA osaajat Oy

Lisäksi lakon piiriin kuuluvat Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n Sarastia Rekry Oy:n terveydenhuoltoalan työtehtävät, joita suoritetaan yllä mainituissa lakon kohdeorganisaatioissa.

Lakko alkaa perjantaina 1.4.2022 klo 06.00. Lakko päättyy perjantaina 15.4.2022 klo 06.00. Työtaistelu koskee kaikkia tällä aikavälillä alkavia työvuoroja.

Keitä lakko koskee?

Lakossa ovat kaikki työsopimussuhteiset Tehyn jäsenet yllä olevissa paikoissa. Myös SuPer on jättänyt lakkovaroituksen koskemaan samoja työpaikkoja. Tehy on jättänyt aiemmin 3.3.2022 lakkovaroituksen, joka on edelleen voimassa. Työministeri kuitenkin siirsi lakon alkua 14 vuorokaudella.

Lakkoavustus

Tehy maksaa jäsenelle lakkoavustusta 140€/lakkopäivä. Avustusta maksetaan jokaiselta viikonpäivältä, jolloin lakossa olevalla ei ole palkkatuloa lakon kohdeorganisaatiosta. Lakkoavustuksesta 16 euron yli menevä osa on verollista. Veron pidättää Tehy verohallinnon ohjeiden mukaisesti.

Lakkoavustusta haetaan sähköisesti. Tehy ohjeistaa erikseen lakkoavustuksen hakemisen. Avustuksen saamiseksi jäsenmaksujen on oltava maksettuna ja jäsenen on toimittava liiton päätösten mukaisesti.

Suojelutyö

Tehy on sitoutunut neuvottelemaan lakkokohteissa suojelutyöstä suojelutyöneuvotteluun perustuen. Neuvotteluja hoitaa kunkin sairaanhoitopiirin ammattiosasto Tehyn keskuslakkotoimikunnan ohjeiden mukaisesti. Työnantajan edustajat kutsuvat ammattiosaston edustajat neuvotteluihin, joissa käydään läpi eri yksiköihin tarvittava henkilöstömäärä. Ammattiosasto informoi neuvottelujen edetessä jäseniään annettavan suojelutyön määrästä.

Tehyläisen oikeudet ja velvollisuudet lakossa

Lakolla tarkoitetaan työntekijöiden pidättäytymistä lakon alaisesta työstä. Lakkoa käytetään painostuskeinona, kun asioiden eteenpäin vieminen ei onnistu työnantajan kanssa neuvottelemalla.

Tehyn toimeenpanema lakko on työntekijän kannalta aina laillinen. Mahdolliset seuraamukset tällaisesta työtaistelutoimenpiteistä kohdistuvat aina Tehyyn.
Muista, että työnantaja ei saa painostaa sinua siksi, että olet Tehyn jäsen. Jäsenenä olet velvollinen noudattamaan liiton tekemää järjestöpäätöstä, jonka voit rohkeasti todeta työnantajalle. Sinun ei myöskään tarvitse kertoa työnantajalle oletko Tehyn jäsen vai et. Liittoon kuuluminen on tietosuojalain mukaan arkaluontoinen henkilötieto.

Ole yhteydessä välittömästi luottamusmieheen, omaan ammattiosastoon tai Tehyn asiointipalveluun, jos koet painostusta tai uhkaavia tilanteita.
Lakko on perusoikeus, johon työntekijällä on oikeus osallistua. Lakosta ei saa tulla työntekijälle seuraamuksia.

Pelissä sote-alan tulevaisuus – tämä tehdään yhdessä!

Tehy ja SuPer hakevat neuvottelukierroksella ratkaisuja koko ajan pahenevaan hoitajapulaan, jonka keskeinen syy on alan matala palkkataso. Kärkitavoite on sote-alan pelastusohjelma, jolla viiden vuoden aikana nostettaisiin sote-henkilöstön palkkoja 3,6 % vuosittain tavanomaisten sopimuskorotusten lisäksi. Neuvotteluissa on paljon pelissä - koko alamme tulevaisuus.

Järjestöt myös kampanjoivat neuvottelukierroksen aikana mediassa ja sosiaalisessa mediassa. Kampanjan pääviesti on, että hoitajapulan ratkaisu on meidän kaikkien asia: päättäjien, työnantajan, kansalaisten. Lisätietoa kampanjasta ja vinkkejä, miten voit itse osallistua.

Lähiviikot tulevat olemaan tämän turnauksen vaativin osuus. Lakkovaroituksia on jätetty ja tunnelmat tiivistyvät. Nyt tarvitaan tehyläistä joukkovoimaa ja ihan jokaisen päättäväisyyttä seistä tiukasti tavoitteiden takana. Neuvottelupöydässä istuvat konkreettisesti Tehyn pääneuvottelijat puheenjohtaja Millariikka ja toiminnanjohtaja Else-Mai. Mutta heidän takanaan ja tukenaan olemme tiiviissä rivissä me kaikki 160 000 tehyläistä – ja se on iso joukko. Tämä viedään maaliin yhdessä!

Tule mukaan jäseniltaan

Tehy järjestää jäsenillan lakon kohdeorganisaatioissa työskenteleville tehyläisille perjantaina 25.3.2022 klo 17.00–19.30 verkossa. Puhujina tilaisuudessa ovat Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen ja toiminnanjohtaja Else-Mai Kirvesniemi.

ILMOITTAUDU MUKAAN TÄSTÄ 24.3 MENNESSÄ

Osallistumislinkki: Lähetämme osallistumislinkin sähköpostiin ennen jäseniltaa. Muista ilmoittaa sähköpostiosoitteesi ilmoittautumisen yhteydessä.

Lisätiedot: tilaisuudet@tehy.fi

Lakko-opas Tehyn sivuilla

Tehyn neuvottelukierrossivuilla on Tehyläisen lakko-opas kevät 2022, johon on koottu paljon lakkoon liittyvää tärkeää tietoa. Jos sinulla on lakkoon liittyviä kysymyksiä, joihin ei löydy vastausta nettisivuilta, ota yhteyttä omaan luottamusmieheen tai ammattiosastoosi.

LAKKO-OPPAASEEN TÄSTÄ

Seuraa Tehyn viestintää

Neuvottelukierroksella tilanteet muuttuvat nopeasti. Nyt jos koskaan on erityisen tärkeää seurata Tehyn viestintää: uutiskirjeitä, tekstiviestejä, verkkosivuja ja sosiaalisen median kanavia.

TEHY.FI/NEUVOTTELUKIERROS

Pidä yhteystietosi ajan tasalla

Tarkista, että Tehyn jäsenrekisterissä olevat yhteystietosi ovat ajan tasalla (työnantaja, työpaikka, ammatti, sähköpostiosoite ja puhelinnumero).

ASIOINTIPALVELUUN TÄSTÄ

tehy.fi/neuvottelukierros ›